Fredag (senare) | Punctuated by philosophy

Det blev lite stressigt ändå. Kom på att jag skulle till biblioteket innan också, för att se om en grekisk språkkurs hade kommit in. Det hade det inte. Men jag hann i alla fall med tåget :) Tillan mötte mig på stationen i Rydaholm, trevligt med sällskap så man slipper gå själv =)

Vi var så duktiga och kom igång med vårt filosofiarbete. Vi ska skriva om Sartres syn på friheten, tror vi. Det är komplicerat, och vi gjorde vårt bästa för att förstå.

Sådant som faktiskt eller empiriskt föreligger, och som för-sig har att förhålla sig till, kallar Sartre fakticitet och människan, eller för-sig, kan alltså överskrida sin fakticitet. Sin längd kan hon inte göra något åt men hon kan förhålla sig till den på olika sätt.

Jag: Så hur lång man är, det kan man inte göra något åt... det är som det är? och man lär sig att förhålla sig till detta..
Tillan: Typ, att man kan gå med högklackade skor.
Jag: Mja, är det inte mer att.. man köper byxor med rätt längd?
Tillan: Jooo, det kanske det är.

Intet betyder i detta sammanhang det gap för-sig känner inför i-sig, eller tinget, världen. Det innebär att för-sig känner att hon är annorlunda än i-sig och att hon aldrig kan tillhöra samma värld som i-sig eller tingen.

Tillan: Jag tror att det handlar om mobbing.

Det är inte lätt, det här med filosofi. Hoppas filosofi-Anders har lite överseende med vårt arbete. Det kommer innehålla så många konstiga teorier och äpplen och högklackat ^^.

Efter att vi jobbat så duktigt så lagade vi i alla fall lite mat. Kycklingfilé och vi stod och rensade den halvgråtandes. Det är så äckligt att rensa kött/kyckling *ryser*. Men det blev gott ändå. Sedan tog vi oss en tur på dansgolvet. Eller, mja, golvet bara kanske. Dansade och sjöng till diverse bra (delvis?) låtar. Till exempel nationalteaterns "alla är rädda för spöken". Två popcorn låtar. Disney musik (de enda vi kunde hela texten till!) och självklart lite balettdans till Art Garfunkels "I Believe". Sedan vann jag över Tillan i TP xD.

godnatt!

Belle & Sebastian  -  I'm a Cuckoo




Kommentarer
Postat av: senada

det glädjer mig att även du har gett dig på lite filosofi! =)
den sista du skrev om intet, handlar inte om mobbning ^^. det som menas, tror jag, är följande:
"Tingen är inte till för oss trots att vi försöker foga dem efter oss, det är bara "existens"
Sartre menar att världen inte är passande utan helt tillfällig eller kontingent."


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback